Адвокат у Львові » Юридична думка » Правоохоронні органи: хто вони і що робити при іх бездіяльності
правоохоронні органи

Правоохоронні органи – це державні органи, що на підставі законодавства держави здійснюють правоохоронну функцію. Простими слова це органи влади, які мають охороняти наші права. Діяльність правоохоронних органів спрямована на забезпечення законності і правопорядку, захист прав та інтересів громадян, соціальних груп, суспільства і держави, попередження, припинення правопорушень, застосування державного примусу або заходів громадського впливу до осіб, які порушили закон та правопорядок.

Які органи державної влади відносяться до правоохоронних

  1. Органи прокуратури;
  2. Органи внутрішніх справ;
  3. Органи служби безпеки;
  4. Антикорупційні органи (НАБУ, НАЗК, Нацагентство з повернення активів );
  5. Військова служба правопорядку у Збройних Силах України;
  6. Служба зовнішньої розвідки України;
  7. Митні органи;
  8. Органи охорони державного кордону;
  9. Органи Державної податкової служби (у тому числі підрозділи податкової міліції органів Державної податкової служби);
  10. Органи і установи виконання покарань;
  11. Слідчі ізолятори;
  12. Органи Державної фінансової інспекції;
  13. Органи рибоохорони;
  14. Органи державної лісової охорони;
  15. Антимонопольний комітет України;
  16. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку;
  17. Управління державної охорони України;
  18. Державна санітарно-епідеміологічна служба;
  19. Державна екологічна інспекція;
  20. Державна інспекція ядерного регулювання України;
  21. Органи захисту прав споживачів;
  22. Державна архітектурно-будівельна інспекція України;
  23. Нотаріат;
  24. Виконавча служба;
  25. Суд.

Їх перелік не є вичерпним та змінюється в залежності від утворення, ліквідації, реорганізації тих чи інших органів, реформ в державі.

Що робити, якщо поліція нічого не робить з заявою про злочин

Згідно статті 214 Кримінально Процесуального Кодексу слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов’язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, прокурор, інша службова особа, уповноважена на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення, зобов’язані прийняти та зареєструвати таку заяву чи повідомлення. Відмова у прийнятті та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не допускається.

У випадку, якщо Вам відмовили у внесенні відомостей з Вашої заяви ЄДРДР Ви наділені можливістю оскаржити таку відмову в суді.

П.1 ч.1 ст.303 Кримінально Процесуального Кодексу зазначає, що є можливість оскарження рішення, дій чи бездіяльності слідчого чи прокурора, а саме бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами статті 169 Кримінально Процесуального Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов’язаний вчинити у визначений строк. Право на таке оскарження мають – заявник, потерпілий, його представник чи законний представник, підозрюваний, його захисник чи законний представник, представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, володільця тимчасово вилученого майна, інша особа, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування. Строк оскарження є обмежений і становить десяти днів з моменту прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності. Якщо рішення слідчого чи прокурора оформлюється постановою, строк подання скарги починається з дня отримання особою її копії. Потрібно слідкувати щоб скарга відповідала встановленим законодавством вимогам. У моїй практиці були позитивні судові розгляди на бездіяльність слідчого та прокурора, які відмовлялись вносити повідомлення про злочин до ЄДРДР. Суд приймав позитивне рішення стосовно задоволення вимог скарги, повідомлення про вчинення злочину вносились до відповідного реєстру.

Під час розгляду даної категорії справ важливо користуватись правничою професійною допомогою адвоката. Кваліфікований адвокат допоможе Вам сформувати потрібні заяви, опитає свідків , допоможе зібрати доказову базу та контролюватиме процедуру внесення в ЄДРДР відомостей зазначених у Вашій заяві чи повідомленні, оскаржить в суді рішення дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора, подаватиме відповідні запити та надасть іншу необхідну допомогу.

Що робити, якщо складають адмінпротокол

Актуальним на сьогодні є складення адміністративних протоколів правоохоронними органами за порушення заборон, які встановлені надзвичайною ситуацією та карантинними обмеженнями. У випадку, якщо до Вас підійшли працівники поліції та намагаються скласти адмінпротокол щодо Вас пропоную наступний алгоритм дій:

  • Попросіть людей в формі представитись та надати документи, що підтверджують їх повноваження.
  • З’ясуйте у чому Вас обвинувачують та ознайомтесь зі змістом документа (по можливості сфотографуйте його).
  • Викликайте адвоката, який спеціалізується по адмінпротоколам.
  • Не підписуйте документів без консультації з адвокатом.
  • Спробуйте знайти докази, які можуть підтвердити правомірність Вашої поведінки (найдіть свідків, уточніть їх контактні дані, телефони, відшукайте розміщені поблизу відеокамери).
  • Очікуйте приїзду адвоката.

Справи про адміністративні правопорушення розглядаються в судовому порядку, постанови про накладення адміністративних стягнень можуть бути оскаржені в суді. Згідно статті 2772 Кодексу про Адміністративні правопорушення повістка особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, вручається не пізніш як за три доби до дня розгляду справи в суді, в якій зазначаються дата і місце розгляду справи. Інші особи, які беруть участь у провадженні по справі про адміністративні правопорушення, повідомляються про день розгляду справи в той же строк. Звичайно можливий людський фактор, що може призвести до неотримання Вами повістки у справі про адміністративне правопорушення ( повістка може загубитись на пошті, бути доставлена не на ту адресу, суд не надішле її через відсутність марок чи конвертів або надішле не за вірною адресою. Адвокат допоможе Вам проконтролювати процес виклику Вас в суд ( подасть запит про стан руху по справі, перевірить інформацію в реєстрі, передзвонить або навідається в суд).

Скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови, а щодо постанов по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, та/або про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), – протягом десяти днів з дня набрання постановою законної сили. В разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено органом (посадовою особою), правомочним розглядати скаргу. Тому важливо контролювати терміни оскарження постанови про адміністративне правопорушення, якщо Ви маєте намір її оскаржувати.

Також важливим нюансом являється питання строків накладення адміністративного стягнення, які передбачені статте. 38 Кодексу про Адміністративні Правопорушення. Контролюйте дані строки, адже після їх закінчення виключається застосування адміністративних стягнень.

Про це і інше на відео в рамках проекту Експерти Радять

Теги статті: /